HenkErikPiet.reismee.nl

Weersomslag en routewijziging

Het weer is compleet omgeslagen. Het heeft de hele nacht fors geregend, dus we vreesden al voor de dag, maar vanmorgen bleek het gelukkig droog. Wel zwaar bewolkt, koud (14 graden, de helft van afgelopen zondag) en nog steeds een forse wind tegen.

We hebben het chalet goed schoongemaakt en vertrokken even na half 10. Net na Maubourguet (een fraai dorpje) verlieten we de oorspronkelijke St. Jacobsroute richting St. Jean Pied de Port, om af te slaan naar de pelgrimsroute naar Lourdes.

Het kerkje van Maubourguet

Erik en Henk bij dat kerkje

Het landschap lijkt direct wat afwisselender te worden dan we de afgelopen dagen hebben gehad, groener, meer riviertjes en zelfs andere bouwvormen van de boerderijen. Op een gegeven moment kregen we al fraaie vergezichten op de Pyreneen.

In Seron hielden we de lunchpauze en we waren voornemens om in Garderes te gaan overnachten. (Nee, oniet Garderen bij Putten). In Garderes zouden er wat meer overnachtingsmogelijkheden moeten zijn, aldus de routebeschrijving.

Om 16.00 uur kwamen we in Garderes aan, 47 km gefietst. Het bleek toch wel minimaal dorpje te zijn, met een dorpswinkeltje waar we ook een bak koffie konden doen. Daar gingen we rondbellen, maar vonden we dus niks. Ook de behulpzame dame achter de counter ging voor ons rond bellen, maar ook dat schoot niet op. We kregen al het idee om dan maar ergens bij een boer in de hooiberg te gaan liggen. Op een gegeven moment waren zowel Erik als de kassadame met hetzelfde nummer te bellen en dat bleek raak.

Het werd een adresje in Livron, nog een 6 km verderop, maar wel in de goede richting, richting Lourdes. Ook dit bleek weer een fraai groot herenhuis. Buiten ons zaten er twee andere gasten: twee Belgen, die ... helaas voor Erik.. al de rolstoelvriendelijke kamer op de begane grond hadden Ingenomen.

We hebben in ieder geval enorm mazzel gehad met het weer. Links en rechts zagen we forse buien vallen, maar zelf hebben we eigenlijk maar een paar spetters gehad. We zijn letterlijk tussen de buien door gefietst.

Lourdes is niet ver meer, afhankelijk van de route die we nemen 18 of 30 km. Die van 18 gaat weliswaar over een wat drukkere weg, maar die kon het wel eens worden....

Ina

Mooi verhaal weer en gelukkig een fijne slaapplek
gevonden,dus op naar Lourdes 18 km.
Geluk gehad met het weer!Nu de laatste kilometers nog
dan schiet het toch aardig op!
Geweldig van jullie pelgrimgangers!

André Becker

Wat een mooie verhalen en de foto’s spreken al helemaal voor zich. Prachtig wat jullie doen. Heel veel plezier en succes nog de komende dagen !