HenkErikPiet.reismee.nl

Een dagje Lourdes en terug naar de Dordogne

We hebben zowaar eens uitgeslapen. Misschien word je van treinreizen wel vermoeider dan van een dagje fietsen, want het was pas vrij laat voordat we ons bed uitkwamen (of zal het aan die Belgische biertjes van gisteravond gelegen hebben?).

We besloten Lourdes eens te bekijken en dan in de middag terug te rijden naar de Dordogne, naar het huisadres van Erik.

Lourdes is een opvallend grote plaats en eigenlijk volledig opgebouwd rondom "de grot"; de plaats waar Bernadette Soubirous in 1858 een aantal keer de heilige maagd Maria als verschijning zag. Natuurlijk is Lourdes één grote toeristenval: je kunt er bijna niet vandaan komen zonder een kruisje of een flesje heilig Lourdeswater gekocht te hebben. Daarnaast is met name de omgeving van de grot echt wel fraai: de kerken die er gebouwd zijn en de geschiedenis van dat 14-jarige meisje Bernadette, Er blijken zelfs foto's van haar bewaard te zijn en zelfs nu nog wordt er een musical rondom haar leven opgevoerd.

Verder is het bijna een plezier om daar mensen te bekijken. Opvallend veel monniken en nonnen, maar ook veel andere kennelijk echt gelovigen die volledig opgaan in het moment en op de knietjes de ronde maken door de grot. Sommigen moesten door de gidsen (begeleiders?) zelfs gemaand worden om door te lopen: ze bleven zo lang talmen dat de rest van de mensen opgehouden werden.

We moeten bekennen: ook Henk, Erik en ik hebben een rondje door de grot gemaakt en een flesje gevuld met het (heilige?) bronwater uit Lourdes (en nee..... het heeft Erik en mij niet echt geholpen.....).

Al met al bleven we toch nog tot zo'n 16.00 uur rondkijken in Lourdes. Daarna zijn we de auto ingestapt en zo'n beetje als een streep doorgereden naar Sarlat (ook weer 400 km!). Onderweg nog even de boodschappen gedaan voor het avondeten en om kwart voor 9 's avonds kwamen we "thuis" bij Erik aan.

We hebben deze avond nog even lang na zitten bomen over de afgelopen 10 dagen. Lang na middernacht zelfs. Morgen stappen Henk en ik alweer in de auto voor de terugreis naar Nederland. Hoe deze reis ons dit keer bevallen is volgt nog wel eens in een resumé !

André

Mooie afsluiting zo ! goede thuisreis toegewenst.

Mirjam dW-K

Wens jullie een hele goede thuisreis toe en een veilig thuis!

Rob Lindeman

Hahhahaahhaha. Heilig water, Jij Piet ? Je moet het ook niet opzuipen ! Dat helpt niet. :-)
Mooie reis en weer mooie acties van jullie drie. Goeie thuisreis of zijn jullie nu al thuis ? Komende week wordt het weer droog in Nederland, dus neem maar een zonnetje mee.

Bart en Kitty meijer

Dank voor jullie mooie reisverhalen, we hebben ervan genoten!

Ina

Heel hartelijk bedankt Henk,Erik en Piet!!!!