HenkErikPiet.reismee.nl

De eerste fietsdag in 2019

Het heeft even geduurd voordat we konden vertrekken en voordat jullie weer bericht ontvingen....

De planning was dat Henk en ik (Piet) zondags (06-10) zouden afreizen naar Frankrijk. Helaas bleek de auto van Piet defect: deze was de vrijdag ervoor naar de garage geweest, maar het euvel bleek niet opgelost. Oftewel: de auto moest 's maandags weer naar de garage en kon pas dinsdagochtend weer opgehaald worden. Henk en ik vertrokken dus 2 dagen later als gepland richting het Zuiden.

We vertrokken om 10.30 uur. Ruim 1000 km te gaan en het was shitweer: de regen viel met bakken uit de hemel. Net vóór 16.00 uur zaten we op de ringweg rond Parijs; net vóór de avondspits dus. Volop drukte en volop files. Ook 's avonds bleef het slecht weer en tot overmaat van ramp bleek de snelweg bij Limoges volledig afgesloten te zijn. Ze doen hier kennelijk niet aan omleidingsroutes en we werden dus het bos ingestuurd; in dit geval de stad in....

Om half 12 's avonds kwamen we bij Erik & Marianne aan. Eigenlijk nog redelijk op tijd...

Omdat we al een paar dagen kwijt waren, wilden we de volgende dag direct al gaan fietsen. Nu moest er natuurlijk eerst bijgepraat worden dus was het wat laat in de nacht geworden en was het wat laat voordat we op stonden. Al met al was het dus half 12 vandaag, woensdag 9 oktober, voordat we bepakt en bezakt vertrokken vanu uit Marcillac.

In plaats van Rocamadour wilden we meer richting Cahors fietsen. Vandaag ging het dus eerst naar Sarlat, door die best wel drukke stad heen en vervolgens over een voormalige spoorbaan heen. Een erg fraai traject!

Vervolgens narmen we een route door de binnenlanden hier; bijzonder mooi, maar nogal slingerend en met behoorlijk wat stevige hellingen! Dat was best weer even wennen.... de route ging naar Payrignac en verder.

Foto: de hellingen waren soms toch wel zo steil en nat dat er geduwd moest worden@

Op een gegeven moment was het al 16.30 uur en moesten we op zoek naar een slaapplek. Cahors zou het niet gaan worden vandaag. Het is een wat onbevolkt gebied en hotelletjes zijn er niet echt te vinden. Uiteindelijk moesten we constateren dat we 5 km min of meer terug moesten fietsen naar het plaatsje Gourdon. Het lokale hotel bleek al vol, maar we vonden een Chambre d'Hotes op de lokale camping voor 85 Euro inclusief ontbijt.

We zijn vanavond even het dorp in gegaan om te eten en liggen nu al op bed om bij te komen.....

Ondanks dat we bijna 6 uur onderweg zijn geweest hebben we maar zo'n 40 km afgelegd. Dat valt misschien een beetje tegen, maar voor een eerste dag zijn wij er wel tevreden mee....