HenkErikPiet.reismee.nl

We klimmen naar Cruz de Ferro en verder...

Zoals gezegd: we zaten in Rabanal halverwege een stevige berg en vandaag moesten we die klus nog even klaren. Vroeg vertrokken dus, vroeg genoeg voor de zonsopkomst.

Het resterende deel naar de top was nog 8 km fietsen. Gisteren hadden we het "makkelijke" deel gehad, vandaag was het echt klimmen, zo'n 7 - 8 % stijging. We deden er in ieder geval 2 volle uren over....

Een historisch huisje wat we onderweg tegen kwamen.

Een bijzonder moment tijdens de Camino is dus de aankomst op het hoogste punt van de hele tocht: 1500 meter hoog. Op die top staat al sinds eeuwen het Cruz de Ferro. Het is gebruik om tijdens de tocht een steen mee te nemen en die steen daar neer te gooien, waarmee je bij wijze van spreken je last van je afwerpt. In de loop van de eeuwen is er dan ook een hele berg stenen ontstaan rond dat kruis. Ook wij hebben onderweg een fraaie steen opgezocht (daar ben je dan al dagen van tevoren mee bezig, haha) en die steen op de berg gegooid.

En ach..... het was wel leuk voor de foto, maar verder...?

Soms kom je wel héél spontane uitingen van de Caminokoorts tegen. Deze gasten hadden ook iets met de tempeliers, gezien de aankleding.

Ná het hoogtepunt van de Cruz de Ferro kregen we eerst een korte afdaling en daarna gewoon weer een klimmetje. Pas daarna kwam de beloning: een afdaling van maar liefst 14 km! Dat ging loeihard naar beneden en binnen 25 minuten stonden we in de plaats Molinaseca.

In die stad kwam een man ons eerst toeterend voorbij rijden en stond ons iets later op te wachten. Ik kreeg met een "buen Camino" een handvol aardbeien en een handvol vijgen in de handen gedrukt. Gewoon weer erg leuk dus!

In de stad Ponferado bezochten we het kruisvaarderskasteel, ooit toebehoord aan de Tempeliers. Niet helemaal rolstoeltoegankelijk, maar pelgrims kregen korting en voor Erik bledk het gratis, dus toch maar even bezocht.

In het kasteel was een museum waar allerlei zeer oude manuscripten en boeken stonden tentoongesteld, zoals het "Book of Kells" (8e eeuws). Zeer interessant.

Zo'n kasteelbezoek kost even tijd en we wilden toch nog wat kilometers maken, dus fietsten we om 15.00 uur enthousiast verder vanuit Ponferado. Dat werd ook wel weer fiks klimmen...

We maakten toch nog een 20 km en kwamen terecht in Villafranca del Bierzo. Dat is ook weer een plaatsje met veel historie, een kasteel, een kathedraal, veel kerken, enz. Wij kwamen terecht in een pelgrimsherberg net naast een kerk. Die was wat moeilijk te bereiken, want het pad er naartoe was steil en geplaveid met grote keien. Na een dag zwoegen nog even een stukje uitdaging....

Voor 15 Euro zat je all-in: bed, avondmaaltijd + ontbijt. De avondmaaltijd gebeurde gezamenlijk en vóór het eten moest iedereen gaan staan (tegen Erik werd gezegd dat-ie mocht blijven zitten, haha), we pakten elkaars handen vast en de zegen werd uitgesproken door de Patre Familias met daarna de pelgrimszegen (het Ultreia). Ná de maaltijd moest er ook wel even gezamenlijk afgewassen worden...