HenkErikPiet.reismee.nl

De 1e fietsdag; van Roncesvalles naar Puente la Reina

Een slaapzaal met 40 - 50 man is dus niet echt rustig slapen. Er zijn heel wat bomen omgezaagd vannacht. Vóór 6 uur waren de eerste mensen al aan het rommelen om vooral maar vroeg te kunnen starten, zodat ook wij om half 7 wakker en op waren.

Het ontbijt was in het restaurant: toast (1 snee brood) met jus en koffie. Niet echt een stevig ontbijt voor een fikse inspanning.

Voordat wij zelf echt klaar waren voor het vertrek was het half 9. Het weer was prima: 's morgens wel nog koud, maar het werd snel warmer.

Klaar voor vertrek (?).

De eerste 40 km's gingen we als een speer. We fietsten de Pyreneeën uit, dus buiten een paar aardige hellingen omhoog fietsten we vooral bergafwaarts. Vanaf Roncesvalles fietsten we richting Pamplona, maar we besloten niet door Pamplona zelf te fietsen. De weg er naartoe is een erg drukke Provinciale weg en ook Pamplona zelf schijnt voor fietsers een ramp te zijn. Het routeboek geeft een alternatief en die hebben we dus gevolgd.

De omgeving is echt schitterend. Langgerekte dalen, veel oude gebouwen, veel historie. Wat wel opvalt is dat in de weinige dorpjes er weinig voorzieningen zijn. Ons middagmaal kochten we bij een tankstation.

Een kerkje wat we onderweg tegen kwamen: St. Maria de Eunate.

's Middags werd het echt warm: zo'n 27 graden. We verkleurden alle 3 aardig. De route werd ook een stuk zwaarder. Veel lange hellingen om te beklimmen. Toen we Puente la Reine naderden, rond 15.00 uur, was de keuze dan ook al snel gemaakt en zochten we de volgende pelgrimsherberg op. Voor 5 Euro p.p. konden we daar terecht.

Nadat we daar geïnstalleerd waren hebben we eerst het fraaie stadje bekeken.

Aansluitend gegeten in een restaurantje. Voor 9 Euro eet je hier prima en als je aan zou geven dat je pelgrim bent, krijg je voor 5 Euro een bord Paella voorgeschoteld (maar daar hadden wij geen zin in).

Op dit moment zitten we weer in de pelgrimsherberg in de gemeenschapsruimte. Het leuke aan die pelgrimsherbergen is dat je allerlei mensen ontmoet. Op onze slaapzaal liggen mensen uit Engeland, Oekraïne en Frankrijk en nu zitten we aan tafel in gesprek met een Ier.

Morgen gaan we weer een aantal stevige klimmetjes tegen komen. Dat zullen dus niet zoveel kilometers worden als vandaag....

Afgelegde afstand vandaag: 74 k.

Ina

Wauw jullie hebben je best gedaan begrijp ik,
ziet daar erg mooi uit,maar snel een duik in bed
en hoop dat jullie een beetje kunnen slapen.
Tot de volgende maar weer,welterusten!

Sylvia Valkenburg

Goed van jullie,75 kilometer! Mooie foto,s en wat een mooi weer hebben jullie! Ik hoop dat jullie lekker slapen,welterusten en succes weer morgen!

Mirjam dW-K

Knetters jullie hebben veel gefietst vandaag! Lekker hoor 27 graden!
Wens jullie een goede nacht en veel succes weer morgen met al die bergen!

Tante Lien en Oom Gert

Mooie prestatie als je begint met 74 km Zijn jaloers op jullie temperatuur Heel veel success en we blijven jullie volgen

Marianne

Mooi! Hoop dat jullie vandaag niet al te steile hellingen tegenkomen! Succes vandaag!

Rob Lindeman

Hey pieter,

gaaf man al weer op pad. Stoer, dapper en veel respect man. Niet teveel alcohol onderweg mannen. da's slecht voor de vorm. :-) Veel mooi weer en succes met deze tocht. Spanje is mooi. ik ben net terug met Anita uit Andalusie. Ik vond het mooi daar. Ik zal voor jullie duimen. Groeten, ik ga jullie "volgen".

Sylvia Valkenburg

Rob je bent niet de eerste die zege,niet te veel alcohol,dat werkt niet goed als je moet fietsen de volgende dag! Maar petje af hoor voor de mannen,wederom succes weer!!!

Ina

Wat een mooie foto's hebben jullie weer gemaakt en
we zijn natuurlijk jaloers op het mooie weer hoor!
Ben wel nieuwschierig hoe het vandaag is.
Een hele fijne dag gewenst met veel km.
Tot de volgende berichtgeving maar weer!