HenkErikPiet.reismee.nl

Van Poitiers naar Charroux

Na een Frans ontbijtje in de Jeugdherberg (stokbrood met jam + koffie) vertrokken we uit Poitiers. We moesten wel weer even op de route uitkomen. Dat hield in dat we o.a. via een rondweg naar Poitiers-zuid-oost moesten fietsten. Een soort 4-balans snelweg, slechts deels voorzien van fietspaden. Laat ik het zo samenvatten: we waren blij dat we er vanaf waren....

De route ging door het echte Franse platteland. Kleine verstilde dorpjes die nagenoeg uitgestorven leken, veel zonnebloem + maisvelden, uitgestrekte vergezichten. Ergens gingen we faliekant verkeerd. We hadden ergens een keer rechtsaf gemoeten (riep Erik nog...), maar fietsten rechtdoor over de D12, zoals Henk aangaf, dus verkeerd. De wegen lijken wel allemaal op elkaar hier.... Via een ruime omweg kwamen we weer terug op de route en Erik kreeg voor het eerst deze reis een keer gelijk van Henk en mij (en daar heeft hij de hele dag van mogen genieten).

Zomaar ergens in een veld

Ergens aan de rand van een woonwijk hebben we de (late) middagpauze gehouden en daarna weer verder. Aan het weer zou het niet liggen: zonnig, een graadje of 22.

In Chatteaux- Garnier bleek de kerk geopend, maar wederom: niemand aanwezig voor een stempeltje. Die kerk had een schitterende galmende akoestiek. Piet probeerde dat eens uit door vanaf de kansel de gegoede gemeente toe te spreken. Dat geluid droeg zo ver, dat buiten de kerk (waar Erik nog stond) een aantal oudere dames zich afvroeg wat er eigenlijk in de kerk gebeurde?

Piet op de kansel

Omstreeks 17.30 uur kwamen we in de plaats Charroux aan. Een prachtig stadje, met o.a. de restanten van een gigantisch abdij-complex. Toen we in een lokale winkel vroegen naar een camping, werd er gevraagd of we pelgrims waren en werden we gewezen op de mogelijkheid om te overnachten in een pelgrimsgite. Natuurlijk werd dit in dank aanvaard.

De ruines van de abdij in Charroux

Erik en Henk onderaan de toren van de abdij van Charroux

Eeuwenoude markthal in Charroux

Die pelgrimsgite bleek gesitueerd in een middeleeuws, prachtig gerestaureerd pand uit 1470 (!). Ook de binnenzijde was nog in originele Middeleeuwse staat (natuurlijk wel voorzien van keuken + douchegelegenheid). Heel bijzonder om daar binnen te zijn. We waren de enige pelgrims en hadden het hele pand voor ons alleen. Mooi vakwerk binnen + buiten, het originele houtwerk, ook binnen, we hebben het hele pand van 3 verdiepingen rondom verkend.

De pelgrimsgite

Erik was de kok vandaag (Penne met tonijn) en we hebben zojuist de maaltijd achter de kiezen. We hadden eerst nog plannen om Charroux verder te verkennen, maar gezien de tijd (bijna 22.00 uur), zal dat er wel niet van komen.....

Aan de maaltijd

Afgelegde afstand: 71 km. Waarvan 13 km's omgereden in Poitiers en op het platteland, dus qua formele route hebben we er daarvan maar 58 afgelegd.

Ina

Prachtig,alweer een mooi verhaal,jammer van die omgereden km.hadden jullie beter kunnen gebruiken haha!
Tsja,de enige pelgrims,geniet er maar van.
Knap gedaan,fijn zonder narigheid vandaag!
Slaap ze!!!!!!!