HenkErikPiet.reismee.nl

Van St. Quentin naar Compiegne

Vandaag weer schitterend weer. Behoorlijk schitterend, want de temperatuur liep op tot boven de 30 graden. Omstreeks 09.30 uur vertrokken we vanaf de Jeugdherberg in St. Quentin.

Ons ontbijt in de Jeugdherberg van St. Quentin

Na een half uurtje begon het rechterwiel van de fiets van Erik iets meer lawaai te maken als gewenst... Oftewel het wiel werd gedemonteerd, het lager uit elkaar gehaald en met Purol fiks ingevet. Dat lijkt het euvel voorlopig verholpen te hebben.

De reparatie

Na zo'n 42 km kwamen we in Noyon aan. Een stil stadje met natuurlijk een forse kerk, die we aandeden voor een stempeltje. Een kerk met een Nederlands tintje, want Johannes Calvijn is in Noyon geboren. Ook is de maagd Jeanne d'Arc in Noyon verkocht aan de Engelsen, dus historie genoeg hier. Grappig om te zien dat het eigen blazoen werd schoon gemaakt: in de kerk was alleen het eerherstel van Jeanne d'Arc terug te vinden....

In Noyon kochten we een lunch-maaltijd in de lokale Aldi (jawel....), en gebruikten we die lunch op het naast gelegen grasveld, wat nogal wat contact met de lokale bevolking opleverde....

In de middag fietsten we door naar Compiegne. Daar bleek een refugee voor pelgrims aanwezig, een slaapzaal met keuken, toilet + douche, letterlijk gesitueerd onder een lokale kerk, de Saint Pierre des Minimes. We waren de enige gasten en hebben dus het rijk alleen. Op zich best een bijzondere ervaring qua locatie.

De slaapzaal in de refugee

In de avond de stad Compiegne in geweest. Lekker gegeten bij een restaurantje in de binnenstad. We zijn net weer terug en nu loopt het alweer tegen 24.00 uur....

Afgelegde afstand vandaag: 76 km. Morgen fietsen we naar Clermont en verder naar het plaatsje Meru