HenkErikPiet.reismee.nl

Vrijdag de 13e

Om 08.45 bertrokken we vanochtend vanuit Villar de Mazarife. Onverwacht kregen we toch weer lange wegen en nu zelfs grindwegen voor onze kiezen. 6 km lang stof happen en ploeterend door het vaak groffe grind.

Eén van de eerste plaatsen die we aandeden was Hospital de Orbigo, een oud en fraai gerestaureerd plaatsje. Orbigo is vooral bekend van zijn historische pelgrimsbrug. Natuurlijk voert de pelgrimsroute daar dan ook overheen.

Na Orbigo fietsten we prompt even verkeerd. Met behulp van Google-maps moesten we weer op de route terecht komen, maar gelukkig hebben we niet veel omgefietst. Ons routeboekje is uit 2009 en we merken zo af en toe dat het wegennet ondertussen toch wel is veranderd.

Ergens onderweg zagen we dit oude kruis.

We kwamen uit in Astorgan, een wat grotere en fraaie stad. De route voert je via een vies industrieterrein de stad binnen, dus dat is wel wat minder. Om in de binnenstad te komen moet je een echt steil heuveltje op, zo'n 20%. Erik werd door Henk omhoog geduwd en ik kreeg spontaan hulp van een Amerikaanse mede-pelgrim.

In een kerk was het kruisigingsverhaal uitgebeeld met levensgrote en levensechte beelden.

Natuurlijk bezochten we het Gaudi-kasteel, waar Astorgan beroemd om is. Ook haalden we daar ons stempeltje. Ook hier hadden wijzelf veel bekijks en werden we weer regelmatig op de foto gezet.

Ná Astorgan toch nog even stevig doorgefietst. We hebben een stevige berg voor de boeg en daar wilden we al een deel van afgelegd hebben. Halverwege die berg ligt het dorp Rabanal en daar zochten we de pelgrimsherberg op. Ook deze herberg bleek weer erg fraai en gezellig.

Rabanal is een fraai authentiek dorpje wat feitelijk helemaal bestaat van de pelgrims. Ik las ergens dat als de Camino er niet was geweest, ook Rabanal één van die dorpjes zou zijn die ten dode zou zijn opgeschreven

In de avond besloten we bij een restaurant te gaan eten. We kwamen uit in een best wel chique tent, die onverwacht toch ook een pelgrimsmenu serveerde voor 12 Euro p.p. men was niet zuinig: de vissoep was een schaal vol, het hoofdgerecht tonijn en de wijn was geen fles van 0.7 ltr, maar een kan van 1.5 ltr (die hebben we maar niet helemaal leeg gedronken....).

Afgelegde afstand: 56 km

Marianne

Alweer een mooie tocht, prachtig verhaal. Geniet ervan mannen!

Ina

Allemaal heel indrukwekkend en wat een tocht
lijkt me wel pittig hoor!
Aantal km.toch weer knap van jullie en fijn dat
er behulpzame mensen zijn.
Groetjes!

Anja

Petje af!!! voor wat jullie presteren! Dat het even niet lukt tegen zo'n stevige berg, dan is het fantastisch met de hulp, die jullie krijgen. Henk heeft er een taak bij. Duwer!!!
Geniet ervan, want ik denk dat het eenmalig is!!

Tante Lien en oom Gert Nijmegen

Erik, Henk en Piet, wij zijn onder de indruk van jullie prestatie Wat een geweldig mooie belevenis moet dit zijn voor jullie en wat zien jullie veel moois Veel succes en we blijven jullie met belangstelling volgen