HenkErikPiet.reismee.nl

Een natte laatste dag

Om 09.30 uur vertrokken we vanuit Arzua. Het had de hele nacht geregend en fors ook, maar bij ons vertrek was het droog. We hadden de keuze: een route door het binnenland, 50 km en een aantal forse klimmen, of langs de toch wel drukke Provinciale weg, 37 km. Ook wel klimmen, maar de keuze was snel gemaakt: we wilden voorkomen dat we in tijdnood zouden komen.

We hebben dus een aantal uren stevig doorgefietst, zonder verdere noemenswaardigheden. Wel kwam Henk (die natuurlijk voorop reed) nog het groepje Italianen / Ieren tegen waar we gisteravond in het restaurant mee hadden zitten kletsen.

In de ochtend hadden we nog fraaie vergezichten...

Rond 13.00 uur kwamen we langs het vliegveld en we besloten gelijk te informeren voor een huurbus voor de terugreis. Dat bleek dus niet mee te vallen. De enige maatschappij die er eentje beschikbaar had was Sixt. Prijs : 786 € !! Daar zagen we dus vanaf. Eerst maar eens doorfietsen naar Santiago en daar even de stand van zaken opmaken.

Vóór Santiago begon het te plenzen en niet te zuinig ook. We hebben een poos staan schuilen en toen het droger leek te worden zijn we doorgefietst. Helaas dus....... de regen nam in alle hevigheid weer toe. Kort vóór Santiago bleek er ook nog een stevige wegomlegging te zijn, dus we mochten nog wat extra kilometers maken door de plensbuien.

Santiago de Compostela bleek een fors grote stad te zijn. Ook door de stad heen moesten dus nog wat kilometers afgelegd worden. We moesten zelfs nog even zoeken voordat we het plein voor de kathedraal hadden gevonden. Was het een glorieuze binnenkomst? Nee, het was eerder een zeiknatte bedoening. We waren drijfnat tot op ons hemd.

Voor het laatste stempeltje en het verkrijgen van de officiële Compostela moesten we in de rij gaan staan. Die rij was fors, geschatte wachttijd: een uur. Erik werd als rolstoeler eruit gehaald en mocht voorgaan. Henk en ik hadden helemaal geen zin om drijfnat en koud te gaan staan wachten, dus zijn we maar uit de rij gelopen en naar Erik toe. Die deed prompt een goed woordje voor ons zodat ook wij met voorrang behandeld werden! Zo kregen we dus alle drie vlot onze Compostela!

We waren uitgenodigd in de huiskamer van het Nederlandse Genootschap en gingen daar maar een bakkie doen om warm te worden. De koffie was er wel maar verder zat er niemand. We hebben daar wel even de balans opgemaakt over de terugreis en alsnog besloten een busje te huren. Dat werd ter plekke telefonisch geregeld.

Ook regelden we een onderkomen voor de nacht. 3 km vanaf het vliegveld zodat we morgenochtend niet zover hoefden te gaan om de huurbus op te halen.

Ondertussen was het ook alweer 17.30 uur. Ons onderkomen: Casa de Amancio in het gehucht Vilamaior, was toch nog 10 km "terug" fietsen langs de Camino-route. Ook regende het weer...

We gebruikten Google Maps om de weg te vinden. Op één of andere manier leidde die ons niet echt via de kortste route. Wederom dus extra kilometers door de regen.... ongeveer 2 km voor de bestemming liep ook nog eens de ketting van mijn handbike vast. Zodanig vast dat het voorwiel eruit moest en de derailleur eraf, voordat we het konden oplossen. In het donker moesten we verder fietsen, we kregen nog een paar heftige klimmetjes tegen en we kwamen pas om 20.45 uur aan! Gelukkig serveerde men ons nog wel een warme hap....

Ons onderkomen.

Fraai interieur in het restaurantgedeelte.

Ze hadden een bijzonder gebruik : door de klanten werden 1 ct en 5 ct muntjes op de muren gelegd, zodat deze bezaaid waren met muntjes.

Afgelegde afstand: een ruime 40 km's. Met de terugreis naar Vilamaior dus toch nog een ruime 50 km!

Binnenkort volgt nog wel eens een resumé van onze Camino. Eerst maar eens de terugreis naar Frankrijk en Nederland !

Hififreaks.nl

Prachtig om deze reis weer te volgen en gelukkig zijn jullie de regen ook snel zat. Dacht even dat het aan mij lag. ;-)

ellen

Gefeliciteerd met het behalen van de eind streep onder deze onbarmelijke omstandigheden.
En bedankt voor alle dagen reisverslag en foto's.

Ina

Wat een ontberingen hebben jullie gehad,afschuwelijk!
Geweldige doorzetters zijn jullie hoor,maar ik denk wel
dat er geen tweede keer in de pen zit.
Nu de terugreis nog wel met snel vervoer,maar toch.....
een hele rit nog.Goede reis mannen en wel een beetje rustig aan hoor!

Rob Lindeman

Zo hé wat een 'bijzonder' einde van deze reis zeg. Zo zie je maar de reis is belangrijker dan het einddoel. Het valt me wel op Piet dat je hoe dan ook een smile op je gezicht kan toveren ondanks dat je pech hebt met je fiets, het zeikregent, jullie om moeten rijden etc. Ik vind het knap. Allemaal gefeliciteerd met deze prestatie en ik kan er alleen maar stille bewondering voor opbrengen. Indrukwekkend.

Tante Lien en oom Gert Nijmegen

Mannen, echt vanharte proficiat met het behaalde resultaat. Jammer dat het zo nat eindigde voor jullie, maar at jullie allemaal hebben gezien en beleefd neemt niemand je meer af Wij 75-plussers hebben eigenlijk spijt dat we dit niet ooit ook hebben ondernomen Hebben veel bezocht en veel gezien maar dit van jullie is toch wel uitzonderlijk Wensen jullie een goeie terugreis en wel thuis

Henk Beulenkamp

Jongens gefeliciteerd, dat jullie deze tocht tot een goed einde hebben volbracht. jullie zijn echt kanjers en doorzetters.
Geweldige prestatie en dat doe ik jullie niet na en dan met jullie handicaps.
Dit is echt goed van jullie en het geeft jullie vast een voldaan gevoel.
En nu lekker uitrusten en bijkomen.
Bedankt voor jullie leuke reisverslagen en mooie foto's. Groet van Henk

Anja

Dat jullie laatste dag zo'n "prutdag" is geworden. Regen, pech aan de fiets van Piet en dan ook nog die wegomleggingen! Denk je eindelijk, dat je er bent en dan zit het allemaal een beetje tegen. Toch nog 50 km moeten rijden om jullie beloning in ontvangst te nemen!!!
De beloning is eigenlijk al, dat jullie dit gepresteerd hebben! Petje af!!! Gefeliciteerd!
Ben benieuwd of jullie snel vervoer hebben gevonden voor de terugreis.

Anja

Nog even!! De verslagen en foto's zal ik missen. Iedere avond even kijken. Soms was er niets en dan weer een paar verslagen tegelijk. Kan me goed voorstellen, dat de zin, om te schrijven, niet altijd aanwezig was. Alles opgeslagen! Kan altijd nog even iets terug lezen.

Bart en Kitty Meijer

Fantastisch mannen! Mooie verhalen en foto's, we hebben hier echt van genoten! Alweer plannen voor volgend jaar? Goede terugreis gewenst.

Cees Valkenburg.

Van harte gefeliciteerd met jullie prestatie, en een goede thuisreis gewenst.

Sylvia Valkenburg

Eindelijk is de barre tocht voor jullie voorbij! Knap hoor,maar ik ben blij dat ik niet ben meegegaan,ik moet er niet aan denken al die ontberingen proficiat maar weer voor jullie prestaties,geweldig hoor! Goede terugreis Piet en Henk,heelhuids terugkomen graag tot gauw!!!

Gijs en Conny

Proficiat met jullie prestatie, en dank je wel voor jullie verhalen. Indrukwekkend.
Gijs en Conny