HenkErikPiet.reismee.nl

De voorlaatste dag?

Vannacht heeft het geplenst van de regen en toen we rond 7 uur opstonden regende het nog steeds fors. Goed nieuws voor de Spanjaarden. De rivier en het stuwmeer bij Portomarin stonden droog en dat was al jaren niet meer voorgekomen. Goed nieuws ook voor de bosbranden: door die plensbuien zou dat gauw over zijn.

Voor ons werkte het vertragend..... we gingen eerst een ontbijtje doen. Moesten toen (om half 9) de eigenaar van de herberg uit z'n bed bellen, omdat onze fietsen in zijn garage stonden en pas rond 09.15 uur vertrokken we. Goed ingepakt tegen de regen. Wonderwel werd het toen ook droog. Om 10.00 uur gingen de regenpakken zelfs weer uit.

Ook vandaag kwamen we wel verbrande bossen tegen, maar dankzij de regen geen branden meer.

We mochten weer beginnen met een fikse klim: 12 km lang. Daarna ging het meer landinwaarts, een beetje een boerenlandschap. Qua omgeving echt wel fraai, maar qua fietsen minder. Het was soms fiks klimmen op wegen die nog nat waren of waar de koeiemest nog op lag. De voorwielen van de handbike of Erik z'n fiets slipten nog al eens door en op een gegeven moment gleed ik, ondanks remmen, gewoon achteruit weer naar beneden!

Authentieke graanopslag in dat boerenlandschap.

Het was opvallend drukker op de Camino. We zijn de laatste 100 km in gegaan en dat is voor de wandelaars de minimale afstand om in aanmerking te komen voor een Compostela. Hele schoolklassen lijken er mee te lopen, mogelijk in de borm van schoolkamp?

Henk op een soort van hoogste punt.

We wilden ook nog een opgravingssite bezoeken, Craia de Craion (?? Of zo?). Daarvoor moesten we een stuk van de wandelaarsroute volgen. Dat bleek geen goed idee. Sommige plekken waren zo steil dat Erik en ik er niet eens tegenop kwamen (ik liep weer te duwen achter m'n handbike). Toen het pad vervolgens ook nog eens grindpad werd, moesten we onverrichter zake terug keren.

Eén van de vele oude kerkjes die je hier tegen komt.

Al met al schoten we dus niet echt op. Op het moment van onze lunchpauze, bij A Brea, om 14.00 uur, hadden we pas 22 km afgelegd. Ons voornemen om morgen in Santiago aan te komen leek op dat moment wel erg ver weg.

Groepsfoto bij de lunchplek

Bij A Brea serveerden ze wel héél forse sandwiches....

Om vandaag toch nog wat kilometers te kunnen maken besloten we wat meer provinciale weg te volgen. Dat valt deels wel en deels niet volgens de route van het routeboekje. Qua aantallen kilometers maakt het niet veel uit, maar je kunt gewoon beter doorfietsen.

Via de N547 reden we dus verder. Die weg is niet zo heel druk, maar er wordt wel hard gereden. Gelukkig houden die Spanjaarden goed rekening met fietsers en wijken ze ruim voor je uit.

We legden zo vrij vlot een 30 km af tot aan de plaats Arzua, waar we om half 6 aankwamen. Een pelgrimsherberg was vlot gevonden: binnen een straal van 150 meter zagen we er al gauw een stuk of 6.

's Avonds hebben we (wederom) ergens een pelgrimsmaaltijd gegeten en zijn we nog in gesprek gekomen met een clubje andere pelgrims.

Op dit moment, 22.00 uur, liggen we alweer in bed. Morgen dus de aankomst in Santiago. Er is regen voorspeld en we hebben nog een kleine 50 km te gaan....

Afgelegde afstand: 56 km

Rob Lindeman

Hey mannen,
al jullie verhalen gelezen en de foto's bekeken. Het ziet er allemaal mooi en indrukwekkend uit. De regen is een plaag voor jullie en een zegen voor de bevolking denk ik dan maar. Ik hoop dat jullie een succesvolle dag hebben morgen. Met een zonnetje en een mooie finisch overmorgen. Veel plezier mannen !!

Ina

Ja hoor,ze zijn er bijna maar nog niet helemaal,wat een geweldige
prestatie!Onder alle weersomstandigheden,bosbranden enz.hebben
jullie deze klus geklaard! Vriendelijke en behulpzame mensen ontmoet
maar ook onaardige.Zal vreemd zijn als de dagelijkse dingen weer terugkeren.
Enfin,heel veel sterkte vandaag met de laatste loodjes! Tot Ziens!

Sylvia Valkenburg

Yes jullie hebben het gehaald! Knap gedaan petje af mannen,een goede veilige terugweg gewenst!!!

Ina

Van harte kanjers heel knap dat jullie het gehaald hebben.Hoe het vandaag
verlopen is ...is nog onbekend,behalve dat we de aankomst hebben kunnen
bekijken via de Webcam in Santiago!
Een prettige en een voorspoedige terugreis!

Caroline

Hey mannen,
Gefeliciteerd!!!
Net jullie verhalen gelezen, mooi om te lezen hoe jullie genieten, ontdekken en toch ook afzien tijdens deze mooie tocht. Krijg er helemaal zin in om het toch ook echt een keer te ondernemen. Goede terugreis en geniet van jullie prestatie.

Jan Schoenmaker

Mooi verhaal Piet, leuk om te lezen!