HenkErikPiet.reismee.nl

Bosbranden, maar we fietsen door

De pelgrimsherberg had verder geen faciliteiten, dus we gingen vanochtend een ontbijtje doen in de lokale bar van Hospital.

Om daar te komen moest er nog even een hindernisje genomen worden: we moesten nog even trapje af...

In de lokale bar bleken de vele bosbranden het gesprek van de dag. Kunnen we nu verder of niet? Een groepje Nederlandse meiden zat er redelijk hysterisch in. Ze belden o.a. met de ANWB alarmcentrale, waarbij ze aangaven dat ze ingesloten waren door twee bosbranden, o.a. in Vigo. Edoch.... dat ligt 140 km verderop....

De beelden van de branden op TV en bv de evacuaties hielpen er niet aan mee om duidelijkheid te krijgen wat we nu wel of niet konden gaan doen.

Uiteindelijk bleek er iemand met de Guardia Civil te hebben gebeld. Het advies was om op de wegen te blijven en voor de wandelaars om in groepjes te blijven lopen.

Het duurde dus al met tot 09.30 uur voordat we vertrokken. Ondanks de weersverwachting was het droog, wel mist (rook?), en redelijk fris.

We kwamen toch vrij veel kleine bosbranden tegen.

Al snel werden we echter door een man in een auto geïnformeerd dat we tot.aan Sarria zonder problemen door konden rijden. De branden bevonden zich aan de andere kant van een rivier en we zaten bovenwinds.

Het plaatsje Renche met (wederom) bosbranden.

Een groot kloostercomplex in de plaats Samos.

Al met al konden we redelijk doorfietsen. Ja, er zaten weer behoorlijk wat klimmetjes in, masr het gebied is wat vriendelijker, eerder heuvelachtig dan bergachtig.

De lucht bleef donker, maar we hielden het droog. We vroegen ons ook af of die donkere lucht ook niet door de vele bosbranden werd veroorzaakt?

We kwamen door de plasts Sarria, waar we onze middagrust wilden houden. Sarria bleek een vrij grote stad, veel hoogbouw en niet veel asn. Daarom besloten we eerst even door te fietsen, maar dat werd al snel een klim van 5 km...

Uiteindelijk kwamen we uit in Portomarin. Een stadje met een bijzondere geschiedenis, het stadje is in de jaren '60 compleet verhuisd i.v.m. de bouw van een stuwdam.

We kwamen uit in een privé herberg (10€ p.p.). De eigenaar was van zeer goede zin. De fietsen konden in een garage worden gestald en de man hielp enthousiast Erik omhoog te duwen. We hebben hem dus maar getrakteerd op een biertje...

In de avond hebben we wat rond gekeken in Portomarin en in een lokaal tentje wat gegeten.

We hebben zelfs nog wat gedronken in een cafeetje en moesten ons nog haasten om op tijd (vóór 22.00 uur) terug te zijn...

Afgelegde afstand: 63 km

Henk Beulenkamp

Wat een spannende dag met de verhalen over de bosbranden.
Ik hoop dat jullie morgen weer verder kunnen?
Veel wijsheid en sterkte, en hopelijk ook nog wat plezier.
Veel succes enmoed met zo'n probleem, ik hoop dat het meevalt.
Groet van Henk

Marianne

Tsjee, das allemaal nog spannend! Bizar, die bewolkte lucht die misschien door de branden wordt veroorzaakt! Maar toch weer een indrukwekkende fietsdag. Ik heb m'n eerste werkdag erop zitten na 14 dagen vakantie?Hier wel met 26 graden en strak blauwe lucht?Succes morgen!

Ina

Was dus erg spannend met de bosbranden en donkere luchten,gelukkig
is het droog gebleven en hebben jullie toch nog flink kunnen fietsen.
Benieuwd of jullie vandaag nog verder kunnen komen zonder narigheid,
heel veel sterkte pelgrimgangers en hopenlijk geen regen.
Groetjes uit veenendaal!

Sylvia Valkenburg

Hallo pelgrims,heel veel succes morgen,ik hoop dat het jullie gaat lukken,de laatste 50 kilometers! Zal voor jullie duimen,dat het niet al te slecht weer wordt zet hem op!!!

Anja

Jullie hebben het toch maar geflikt!! Morgen dan eindelijk in Santiago! Wat zullen jullie blij zijn, dat het er op zit. Toch zal het ook heel vreemd zijn! Het doel is bereikt en kunnen jullie eindelijk relexen. Het avontuur is voorbij. De herinneringen blijven. Die pakken ze jullie niet af. Wat een geweldige prestatie!!!! Ik hoop dat de laatste dag zonder al te veel klimmetjes zal zijn.

Anja

Moet realexen zijn!!!!