HenkErikPiet.reismee.nl

Nog meer klimwerk

Vanmorgen moest er eerst een reparatieklusje gedaan worden voordat we konden vertrekken, want mijn (Piet) remkabel was gebroken. Dat duurde niet zo lang, dus we waren om 9 uur weer op pad. Voor vandaag zou er (weer) een stevige klimklus op het programma staan: door het gebergte van Sierra de Ancares en dan 32 km alleen maar klimmen tot een hoogte van 1300 mtr.

In de verte ligt ons vertrekpunt: Villafranca del Bierzo. Het is nog redelijk vroeg, gezien de kleuren in de lucht, maar we zijn al aardig gestegen...

Dat klimmen gaat maar errug langzaam. Afhankelijk van het stijgingspercentage haal ik (Piet) hooguit een snelheid van 5 km/h. Soms worden we zelfs door de wandelaars ingehaald...

Eén van de bergdorpjes die we onderweg tegenkwamen.

Erik en Henk op één van de uitzichtspunten.

De route was zeker fraai, maar als je vermoeid bent, wordt je interesse steeds minder..... op een gegeven moment ben ik zelfs maar uitgestapt om m'n handbike maar omhoog te duwen, gezien de stijging en de vermoeidheid.

Na 32 km en om 16.00 uur (!) Kwamen we aan op het hoogste punt bij het plaatsje Cebreiro. We vonden het welletjes en gingen in Cebreiro naar een pelgrimsherberg. Daar werd ons doodleuk verteld dat wandelaars voorrang hadden op fietsers en dat we maar moesten wachten tot na 19.00 uur of er nog plaats zou zijn.

We zochten ons heil verderop in het dorpje, maar na 2 pogingen bleek alles in het dorpje vol te zijn. Cebreiro is een fraai dorpje, maar ook een echt toeristenoord. Er komen 2 Camino's samen voor het laatste deel naar Santiago en het was er gewoon erg druk. We besloten door te fietsen om het verderop maar eens te proberen.

Dit pelgrimsbeeld stond iets verderop op de route. Een pelgrim die tegen de wind opleunt. Het toont aardig de weersomslag die momenteel gaande is. Hadden we gisteren nog volop zon en 27 graden, vandaag waait het stevig en je voelt dat er regen aan zit te komen. We hebben het tot nu toe nog wel droog...

We kwamen uit in een gehucht: Hospital, in een pelgrimsherberg met 20 bedden, waarvan 1 rolstoeltoegankelijk. Dat bleek ook de gezamenlijke eetzaal te zijn, dus die moest eerst nog wel even uitgeruimd worden, net als de rolstoeltoegankelijke douche: die was tot opslaghok verworden...

Het pand bovenaan is de pelgrimsherberg.

We aten een hapje in de lokale bar en kregen daar gezelschap van een bejaarde Spanjaard. Hij had in de jaren '70 een paar jaar in Nederland gewerkt, herkende ons als Nederlanders en kwam een praatje maken. Hij was vervolgens niet meer bij ons weg te slaan, maar het was wel een gezellig mannetje. Toen we terug liepen naar de herberg, liep hij gezellig met ons mee.

Terug bij de herberg zagen we aan de horizon een brede rode gloed. We hadden eerder vandaag al veel rookwolken en ook blushelikopters gezien: in Galicie, zo'n 40 km verderop zijn op grote schaal bosbranden uitgebroken. Het was ook volop op het nieuws vanavond, dus het schijnt nogal heftig te zijn.

Afgelegde afstand: 38 km

Ons voornemen is/was om a.s. woensdag aan te komen in Santiago. Morgen lrijgen we regen. Momenteel (23.00 uur) stormt het zelfs. Dat wordt dus nog wel spannend....