HenkErikPiet.reismee.nl

Alweer de 5e dag

Het is vroeg opstaan in een pelgrimsherberg. Om half 7 ging de wekker alweer en als je net ingepakt bent en aan je ontbijtje zit komt de beheerder even fijntjes roepen dat de tent over 10 minuten gaat sluiten. Sterker nog: onze spullen stonden om 8 uur al op de gang gezet.

Wel een gezellige drukte in de ontbijtzaal...

Nadat de ketting van Erik z'n fiets even aangespannen was vertrokken we om 08.15 uur. Het was best wel koud vanochtend. Slechts 4 graden en dat leverde koude vingers op tijdens het fietsen. Wel mochten we de zonsopgang meemaken.

Van Santo Domingo ging het eerst een 8 km overwegend naar beneden. Dat schoot dus lekker op. Natuurlijk mochten we daarna weer een eind klimmen.... We fietsten de provincie Burgos in, richting Leiva en Belarado. Een bijzonder uitgestrekt landschap, veel lange hellingen en mooie uitzichten.

In Belarado deden we wat inkopen om dit later als lunch te kunnen gebruiken. Iets verder zagen we een dorpje, Villalbos, waarvan de kerk ingestort was. Natuurlijk wilde ik (Piet) dat eens van dichtbij bekijken en ik fietste dat dorpje (10 huizen...) eens in. Gelijk werd ik tegen gehouden door een oudere man, die mij herkende als pelgrim en me een biertje aanbood. Ik kon geen Nee meer zeggen en zo zaten we even later aan een (alcoholvrij) drankje. Er kwam nog een bejaard baasje bij zitten en toen hadden we bijna de helft van de bevolking te pakken, want het dorpje telde nog maar 5 inwoners...

Na Villalbos mochten we nog een stukje verder klimmen: tot 988 meter ( we vertrokken vanmorgen op ong. 680 meter).

Ondanks dat de Camino hier een alledaagse bezigheid moet zijn voor de inwoners merken we veel enthousiasme en support onderweg. Wielrenners en motorrijders steken hun duim op, vrachtwagenchauffeurs claxonneren naar je en we worden her en der op de foto gezet. Toch wel erg leuk!

Tegen 5 uur vanmiddag kwamen we aan in St. Juan de Ortega. Dat bleek een erg fraai oud kloostercomplex te zijn, inclusief dus de originele middeleeuwse pelgrimsherberg.

De binnenplaats van de pelgrimsherberg.

Het verblijf in zo'n kloostercomplex brengt min of meer wat verplichtingen met zich mee, dus hebben we ook de pelgrimsmis bijgewoond, waarbij we ook de pelgrimszegen ontvingen.

Daarna volgde een stevige pelgrimsmaaltijd inclusief de bijbehorende fles wijn. Het is nu 21.30 uur en dus liggen we alweer in het stapelbed. Morgen worden we immers geacht om vóór 8 uur alweer vertrokken te zijn!

Afgelegde afstand vandaag: 62 km

Ina

Hoi Henk,Erik en Piet
Jullie zijn geweldig bezig!
Toch weer 62 kilometers met bergen en dalen
maar veel meer pelgrimgangers dan verleden
jaar lijkt wel! Groetjes en welterusten uit 't Veen!!!

Anja

Geweldig dat jullie met bijna het "hele dorpje" een biertje gedronken hebben. Later ook nog gezegend!! Jullie dag kon niet meer stuk. Dit pakt niemand jullie meer af! Een en al bewondering!!

Sylvia Valkenburg

Wat een belevenissen allemaal ben wel jaloers,leuk al die nationaliteiten ontmoeten! En wat een mooi weer hebben jullie nog steeds,de verwachtingen zijn prachtig voor jullie! Zet hem op morgen succes maar weer groetjes!

Rob

Die Piet. Een mis bij wonen. Laat Weggemans het maar niet horen. :-)

Joop van Hattem

He mannen.
Ik heb met aandacht het reisverslag gelezen en de bijbehorende plaatjes bekeken en kom tot de conclusie dat het weer een trip is met bijzondere verhalen en gebeurtenissen.
Nog veel succes op de resterende kilometers en we blijven jullie volgen.

Joop en Yolanda
Vianen

Het vijfde wiel

En weet je wat het mooiste is Rob?
Die vrome slaat ook elke keer een kruisje, doet een weesgegroetje en voor de auwel ( lees vlees) stond hij voor in de rij.

Tante Lien en oom Gert

Mooi om te zien hoe devoot neef Henk in de kapel de zegen ontvangt Het ga jullie goed, mannen!