HenkErikPiet.reismee.nl

Op ons vertrekpunt

We zijn dus vandaag eerst maar eens naar het vertrekpunt gereden: Roncesvalle, net over de grens in de Pyreneeën in Spanje.

We maakten een koffiestop in St. Jean Pied de Port. Net vóór de Pyreneeën. Voor de Caminogangers is dit vaak het vertrekpunt en ook wij hadden St. jean eerst als vertrekpunt bedacht. Het bleek een bijzonder druk stadje te zijn, erg toeristisch. Een beetje het Valkenburg van de Pyreneeën, zeg maar. St. Jean heeft mooie oude stadsmuren en een vesting, maar verder vonden wij er niet zo veel aan.

Toen we verder reden richting Roncesvalle hadden we de eerste 15 km zoiets van "nou, dat valt wel mee". En dan bedoel ik het stijgen.... daarna begon het echte stijgen, de bergen in, km na km, zeker 12 km. lang zeker 6 - 9 %.

Roncesvalle bleek een groot kloostercomplex, volledig ingericht t.b.v. de pelgrims. We werden direct en volledig ondergedompeld in de pelgrimsbelevenis. Je slaapt op eén grote slaapzaal, de restaurants serveren eigenlijk alleen maar pelgrimsmaaltijden, noem maar op. We kregen te horen dar er vannacht 190 gasten waren jn het klooster, op 24 bewoners. Wat wel aardig is: er lopen Nederlandse vrijwilligers rond.

We hebben dus vanavond onze eerste pelgrimsmaaltijd op. Voor 10 Euro krijg je een 3 gangen diner, bestaande uit soep of pasta, kip of vis met patatjes / aardappels en yoghurt. Daarbij per tafel een fles wijn. Onze tafelgenoot was een Spanjaard die geen woord over de grens sprak, maar waarmee we uiteindelijk toch wel een gesprek konden voeren.

Ná het eten moesten we opschieten: om 22.00 uur moet je op bed liggen. Morgenochtend moeten we ook om 08.00 uur weer vertrokken zijn.....

Het 14e eeuwse Santiago-kerkje in Roncesvalles.

Het is nu dus 22.30 uur. Het licht is al uit en het is een gesnurk van jewelste hier op die slaapzaal....

Oh ja: het is ons vanavond pas gelukt om foto's te uploaden. Kennelijk een bugje op de website. Op de foto's moesten jullie dus even wachten.

Voor nu dus welterusten en tot horens!

Mirjam dW-K

Wens jullie heel veel succes en nog veel meer plezier!
Zonder niet al te veel ellende graag weer heelhuids terug!

Marianne

Nou, misschien met je nachtlampje, lezen jullie mijn bericht. Niet slecht, zo'n pelgrimmenu lijkt me. Ik heb weliswaar geen papier verbrand vanavond maar het leek in niets op jullie menu! Slaap lekker, dikke knuffels(ps de meeste knuffels voor die "van mij")❤️?

Piet Valkenburg

Haha, die "van jou" ligt ook al te ronken, dus ik neem je knuffels wel in ontvangst.... groetjes, Piet V.

Ina

Dat is een verrassing nog zo laat al een berichtje.
Slaap lekker mannen,doe maar watjes in jullie oren.
Succes morgen!

Sylvia Valkenburg

Nou van slapen is er zeker weinig van gekomen met al dat gesnurk! Hopelijk gaat het fietsen goed vandaag sterkte!!!

Anja

Kennelijk heb ik het niet helemaal begrepen. Het zal de leeftijd wel zijn. Ik dacht n.l. dat jullie vandaag zouden vertrekken, maar jullie zijn al in Spanje en beginnen vandaag te fietsen. Wat leuk dat jullie al meteen opgenomen werden bij de "Santiago gangers". Konden jullie al in de stemming komen!!! Een voorspoedige dag en geen lekke banden Erik, zoals vorig jaar. Waren dat er 3 op de eerste dag?